Istorijos

Žinai viską apie YeezyOff-White ar Retro Jordan release‘us? Lentynose turi daugybę kedų, o kas vakarą juos nuvalai ir kitą dieną eini tik su švariai nublizgintais batais? Turbūt save vadini sneakerhead‘u ir gali papasakoti istorijas apie mėgiamus kedus? Visa tai labai faina, tačiau dažnai pasitaiko, jog sneakerhead‘ai tampa kaip geri istorijos mokiniai ir pasakoja išmoktas datas bei populiarias istorijas, tačiau nebejaučia pačių kedų ir seka tik hype‘u. Ar tikrai tau patinka visi hype‘inami modeliai, kuriuos like‘ini Facebook ar Instagram? O galbūt jie tau patinka tik todėl, kad jų kaina didžiulė ir daugybė žmonių jų trokšta, tačiau siekdamas sunkiai pasiekiamų, nebepastebi aukso grynuolių?

Jei esi jaunas kedų mylėtojas, tai tau greičiausiai Nike Air Flight 89 nieko nesako. Jie nėra hype‘inami (nors juos nešiojo net Kanye West, bandydamas pristatyti jaunajai kartai). Jie nėra riboto leidimo - taigi ir jų resell kaina nekyla. Jie nėra taip apipinti istorijomis kaip daugelis kitų ikoninių modelių, tačiau jei kedai tau daugiau nei tik resell kaina, tai Flight 89 bent kartą turėtų atsidurti ant tavo pėdų.

Kuomet Nike dizaineris Tinker Hatfield 1991 metais sukūrė Huarache kedus, jų reklaminis šūkis skambėjo garsiai ir pasitikinčiai – „Ar šiandien buvo apkabinta tavo pėda?“. Šis šūkis kilo dėl to, jog dizaineriui wake‘inant ir atkreipus dėmesį į tuo metu avimus batus, kurie priglunda prie kojos, kilo mintis neopreno medžiagą perkelti į tuomet bėgimui skirtus Huarache batus. Neopreno medžiaga ypač gerai prisitaikė prie skirtingų pėdų, leisdama kiekvienam žmogui pajusti geriausias modelio savybes ir taip šie kedai tapo pirmuoju modeliu, kuris prisitaiko prie kojų.

Prabėgus beveik trisdešimt metų, 2019 metais, Nike į pėdos apkabinimą pažvelgė dar tiesmukiau ir pašalino visus raištelius, o vietoje jų įmontavo naujausią savo technologiją – FitAdapt. Dabar tiesiogine to žodžio prasme, apsiavus kedus, jūsų pėda bus apkabinta.

Dad shoes stiliaus kedų atgimimas, prasidėjęs 2017 metų pabaigoje – 2018 metų pradžioje, siejamas su Balenciaga Triple S ir adidas Yeezy Boost 700 pasirodymu. Šie modeliai išties perkėlė madą daugiau nei dvidešimt metų atgal į devyniasdešimtuosius, tačiau ar jų vienų būtų pakakę iš esmės pakeisti požiūrį į kedus, kuomet prieš jiems pasirodant, vyravo minimalistinio ir lygaus dizaino modeliai, tokie kaip Nike Roshe? Tikrai ne! Daugybė brand‘ų pradėjo gaminti masyvius kedus, kurie pradėjo pildyti rinką, tačiau vienas gamintojas tai nuspėjo dar prieš visam tam prasidedant. Ir tai buvo brand‘as, kuris miegojo beveik du dešimtmečius ir daugybė žmonių jį buvo tiesiog pamiršę ir galbūt tik mažuose susibūrimuose paspėliodavo – „Ar atsimeni Grant Hill vardinius kedus? Ar pameni kaip 2 Pac su tais kedais fotografavosi? Koks ten brand’as buvo? Kažkoks lyg ir Fila... O jis dar gyvas?“.

Fila buvo labai populiarus devyniasdešimtaisiais ir prie to daug prisidėjo krepšinis bei hip-hopas, tačiau vėliau brand‘as nebespėjo su laiku ir jo nebesimatė, kol 2014 metais nusprendė prikelti 1996 metais pirmą kartą išleistus Fila Disruptor kedus, o juos inspiravo tai padaryti metais anksčiau (2013) pristatytas adidas ir dizainerio Raf Simons bendras kūrinys - kedai Ozweego

Ar įmanoma aprašyti paveikslą? Ar įmanoma aprašyti skulptūrą? Kaip aprašytumėte Moną Lizą? Ką papasakotumėte apie Dovydo skulptūrą? Kodėl jie tokie populiarūs? Kodėl apie juos žino net žmonės nesidomintys menu?

Menininkų ir meno sričių yra kur kas daugiau nei tik dailininkai ar skulptoriai. Kiekviena sritis, kad ir kokia techniška ji bebūtų turi turėti savų menininkų, nes be jų nebūtų vizijos, nebūtų kūrybos ir nebūtų ateities. Kedai - ne išimtis.

XXI amžiuje, kuomet atrodo tiek daug visko sukurta ir net sukūrus ką nors naujo nebe tiek daug ir stebina, nes po kelių dienų bus pristatyta kas nors dar naujesnio, dar išskirtinesnio ir dar įdomesnio, sunku iškilti naujiems vardams ir kuo nors nustebinti, atkreipti dėmesį į save. Visgi naujų žvaigždžių atsiranda ir tos žvaigždės keičia visą kultūrą. Viena tokių žvaigždžių, kuri be jokios abejonės įrašė save į didžiųjų menininkų metraščius, yra Ilinojaus valstijoje (JAV) užaugęs Virgil Abloh.

Kilę Naujojoje Anglijoje, Timberland batai tapo viena tų ikoninių detalių, kurios atspindi „Made in the USA“ dvasią. Batai, kurie sukurti darbui atšiauriomis oro sąlygomis, tapo vienais iš Amerikos simbolių skleidžiamų po visą pasaulį.

Skaitant istorijas apie kedus, dažnai randama romantinių istorijų, kaip dizaineriui kilo viena ar kita idėja sukurti tokį ar kitokį modelį. Kaip žiūrint pro langą į lietų kyla vienos idėjos, kaip stebint įvairius pastatus kyla kitos idėjos, o kaip vartant įvairius knygos puslapius dizaineriams kyla dar kitokios idėjos, tačiau Timberland batai visai kas kita. Tai batai sukurti atlikti tam tikrą funkciją ir tik vėliau jie paplito patiems jų kūrėjams niekada neplanuotu mastu po visą pasaulį. Timberland klasikiniai batai yra kurti vyrams, dirbantiems lauke kintančiomis oro sąlygomis, kur dažnai būna drėgna ir šalta. Taigi kodėl šiuos batus perka pasaulinės įžymybės, kodėl juos galima įsigyti madingose alėjose, kuriose šalia prekiaujama ir garsiais dizainerių rūbais bei avalyne? Kas šiuos funkcionalius batus iš miškų perkėlė į didmiesčių gatves?

Prieš kokius penkis ar dešimt metų daugybė žmonių įsigydami kedus nežinojo, jog jie turi pavadinimus, jog jie kuriami skirtingai ar juose yra skirtingos technologijos. Dažnai buvo pasakomas gamintojo pavadinimas su mintimi, jog iš esmės modeliai nesiskiria ir jie yra vienos kategorijos. Populiarėjant kedų kultūrai ir kedus pradėjus nešioti net tiems žmonėms, kuriems kedai anksčiau buvo atstumianti garderobo detalė, skirta tik sportininkams ar gatvės vaikams, apie kedus atsirado vis daugiau žinių. Juk įdomu žinoti daugiau apie tai, ką įsigijame ir su kuo praleidžiame kiekvieną dieną?

Jaunesni ar sekantys tendencijas žmonės kedų pavadinimus, jų kainas pradėjo greit įsiminti, nes į daugelį modelių pradėta žiūrėti kaip į išskirtinumo ar prabangos simbolį. Kiti į kedus pradėjo žiūrėti netgi kaip į investicinį pirkinį. Sparčiai augant sportinės avalynės populiarumui, anksčiau buvę aukščiausios kategorijos modeliai po truputį užleido vietą naujai atsiradusiems dar aukštesnės kategorijos kedams ir stebint trendinius modelius, kartais tampa įdomu, o kaipgi keičiasi kasdieninių kedų modeliai?

Kartais norėdami ko nors išskirtinio, ieškome kedų tarp modelių, kurių kaina nebūna tarp pigesnių. Tai natūralu – kuo kaina aukštesnė, tuo mažesnė tikimybė, jog su kuo nors susitikę gatvėje, jausitės keistai avėdami identiškus drabužius ar kedus. Kartais tarp brangesnių modelių ieškome ir aukštesnės kokybės – tikrai dažnai būna, jog brangesnis modelis pagamintas iš geresnių medžiagų ar naujesnių technologijų, tačiau tai irgi nėra taisyklė. Visgi kartais mums ypač malonu pastebėti galbūt ne tokius iš'hyp'intus, ne tokius populiarius ar dar visokius ne tokius, tačiau unikalius kūrinius.

Nike RYZ 365 yra tas modelis, kuris turi visas savybes būti tikrų kedų mylėtojų grobiu. Turbūt bet kuris juos pamatęs, pirmiausiai atkreips dėmesį į storą padą, su kulne esančia lyg tilto konstrukcija, kuri laiko batelio viršų. Ši tilto konstrukcija perkelta ir į batviršį, kurio priekinė dalis panaši į vieną populiariausių Nike modelių Huarache, o šone per kelis sluoksnius atkartojamas pado zigzagas, kuris lyg tilto lynais sujungtas su batelio raišteliais.

Jei nesi tas sneakerhead‘as kuriam bėga nosis, galva karščiuoja, tačiau vistiek spaudi šypseną ir rodai aplinkiniams naujausią savo pirkinį ant kojų, tai vėsesnis oras daugumai žmonių reiškia ir besikeičiančią aprangą bei avalynę. Nors šioje srityje brand'ai sukuria išskirtinių modelių taip pat, tačiau didžiąją rinkos dalį užima klasikinio siluetai batai, o tarpe jų galima atrasti ir Nike Rhyodomo batus.

Nike Rhyodomo yra naujai išleisti batai, tačiau juose galima atrasti visas klasikiniams rudeniniams / žieminiams batams būdingas savybes.

Einant į bažnyčią apsiaunate gražiausius savo kedus, tačiau niekas į jus neatkreipia dėmesio? Visada sukote galvą, kaip patraukti tos pamaldžios močiutės iš trečios eilės dėmesį? Jokių problemų, pagaliau yra sprendimas!

Ar įmanoma ką nors dar labiau nustebinti, nei eiti vandeniu? Brukline įsikūrusi studija MSCHF sukūrė neoficialius Nike Air Max 97 kedus, kuriuose Air Max pagalvėje, vietoje oro, pripildė 60ml šventinto Jordano upės vandens, kedus pavadino „Jesus Shoes“ ir juos palaimino. Ant batų dėžės užrašė ištraukas iš Biblijos, o prie kedų prisegė kryžių bei pažymėjo skyrių pagal Matą, kuriame Jėzus eina vandeniu. Balti su melsvos bei raudonos spalvos motyvais kedai atrodo išties prabangiai ir puikiai atitinkantys sekmadienio šventiškumą, tik galbūt kaina ne visus žavi, kuri siekė $1 425 perkant iš jesus.shoes svetainės ir pas perpardavinėtojus perkopė netgi $10 000 ribą.

Tikėjimas kainuoja.

Šiais laikais, kuomet nauji modeliai išleidžiami kas keletą savaičių, o retro kedai kas savaitę vis įgauna naujas spalvas ar naujus siluetus, nieko nebestebina toks dažnas naujų modelių atsiradimas ir net besidomintiems kedų kultūra, tampa vis sunkiau susekti visas naujienas. Du tūkstantųjų pradžioje taip nebuvo ir kiekvienas naujas modelis susilaukdavo daugybės vertinimų. Tuo metu kaip tik keitėsi sneakerhead‘ų karta iš tos, kuri užaugo su Michael Jordan į tą, kuriems MJ buvo tik karjerą baigęs krepšininkas ir galbūt pervertinamas vyresniosios kartos, nes NBA lygoje jau žibėjo naujosios žvaigždės. Todėl Spizike atsiradimas 2006 metais įplieskė aistras tarp dviejų kartų.

Turbūt niekas nesiginčys, jog aktorius ir režisierius Spike Lee yra glaudžiai susijęs su Jordan kedų populiarinimu. Jo įkūnytas personažas Mars Blackmon iš filmo „She‘s Gotta Have It“, pasirodė Jordan III, IV, V, VI ir IX reklamose, o Jordan XX reklamoje Spike Lee įkūnijo Jordan istoriją pasakojantį išminčių. Iš visų šių modelių ir yra sulipdytas Jordan Spizike hibridas.

Kas kedus padaro sėkmingais? Kas žmones priverčia dėl jų atverti pinigines? Kodėl apie kai kuriuos modelius galime šnekėti ir praėjus dešimtmečiams po jų sukūrimo ir kodėl kai kurie modeliai pamirštami tik jiems pasirodžius? Turbūt neįmanoma į tai atsakyti ir vienos sėkmės formulės negali būti, tačiau jei būtų rengiama kedų konferencija, kurioje apie savo patirtį tampant legenda galėtų prabilti kedai, tai adidas Ultra Boost modelis būtų pagrindiniu konferencijos pranešėju bei į jo pasakojimus nespjautų ir laiko patvirtintos ikonos. adidas Ultra Boost viena ryškiausių XXI amžiaus žvaigždžių.

Iš technologinės pusės žiūrint, Ultra Boost keduose nebuvo panaudota nieko naujo. Visos technologijos jau buvo naudojamos anksčiau kituose modeliuose, todėl būtent šis faktas ir sukelia daugiausiai klausimų – kaip Ultra Boost tapo vienais geidžiamiausių?

Bill Bowerman, vienas iš Nike įkūrėjų, dirbo Oregono koledže bėgimo treneriu ir 1970-ųjų pradžioje ieškojo sprendimo, kaip sukurti bėgimo batelius, kurie būtų tinkami bėgiojimui skirtingais takų paviršiais. Vieną rytą, pusryčiaudamas ir stebėdamas kaip jo žmona Barbara kepa vaflius, pasakė “žinai, jei šį vaflių raštą panaudočiau ant pado, galbūt būtų geresnis bato sukibimas su paviršiumi?”, tuomet atsistojo nuo stalo, nuėjo į savo laboratoriją, pasiėmė kažkokio skysčio iš kurio gaminamas padas ir visa tai supylė į vaflinę. Tai tapo jo “eureka” momentu, kuris užregistruotas JAV patentų biure, numeriu #3,793,750.

Pirmieji Waffle Trainer rinkoje pasirodė 1973 metais ir greit sužavėjo daugybę bėgikų. Iki to laiko, visa sportinė avalynė buvo gaminama plonu ir lygiu padu, tačiau Waffle Trainer nebuvo tik pado raštas, tačiau tai taip pat pakeitė patį požiūrį, jog smūgius gali absorbuoti tik puta esanti tarp pado ir batviršio, bet tai gali daryti ir pats padas. Pade esantys kvadratėliai viršuje turi nedidelius burbuliukus, kurie skirti tam, kad papildomai pagerintų sukibimą. Kadangi kedų paliekami įspaudai žemėje turėjo panašumų su ne per seniausiai mėnulyje nusileidusiais ir ten palikusiais pėdų įspaudus Apollo 11 misijos astronautais, tad Waffle Trainer įgavo Moon Shoes pravardę.

Nors Nike Daybreak buvo pristatyti 1979 metais, tačiau jų istoriją norėtųsi pradėti nuo 1967 metų. Turbūt daugelis yra matę nuotrauką, kuomet Kathrine Switzerbėgančią Bostono maratoną, grubiai bando sustabdyti teisėjas. Maratono bėgimas buvo laikomas tik vyrišku užsiėmimu, kuriame nėra vietos moterims. Visgi tą dieną bėgikę apgynė jos treneris ir vaikinas, dėl ko ji turėjo galimybę tapti pirmąja moterimi, įveikusia Bostono maratoną ir įrodė, jog ir moterys gali bėgti tolimas distancijas. Praėjus penkiems metams po šio įvykio, moterims oficialiai buvo leista dalyvauti šiame bėgime, o dar vėliau, tik 1984 metais, moterų maratonas buvo įtrauktas į Olimpinę programą. Pirmąja Olimpine čempione tapo Joan Benoit Samuelson, kuri šiam istoriniam pasirodymui pasirinko ne ką kitą, tačiau Nike Daybreak bėgimo batelius.

Daybreak batviršiui buvo naudojamas nailonas, o verstos odos detalės sustiprino batelio priekinę dalį, kulną ir vietą apie raištelius. Tai buvo bėgimo batai kurie kurti tam, kad atletas galėtų kuo greičiau ir patogiau bėgti ir tai darė daugybė sportininkų visame pasaulyje. Ryškus ir didelis Swoosh'as batelio šone šmėžavo ne viename maratone. Visgi kad ir koks inovatyvus tiems laikams buvo šių batelių batviršis, sportininkus žavėjo Bill Bowerman sukurtas padas.

Japonijos aukštosios mados brandas sacai, kurį 1999 metais įkūrė Chitose Abe, jau anksčiau pasižymėjo savo išskirtiniais kūrybiniais sprendimais ne tik savo kuriamose kolekcijose, tačiau ir collab’uose su kitais brandais, tokiais kaip Beats by Dre ar The North Face, o 2018 metais vykusiame sacai SS19 naujosios kolekcijos pristatyme Paryžiuje, ant modelių kojų buvo galima išvysti ir naująjį bendrą kūrinį su Nike kompanija. Chitose Abe, siekdama sukurti kažką netikėto, savo kūrinyje norėjo perteikti dvi idėjas – stabilumą ir išdavystę.

Kolekcijoje buvo pristatyti du modeliai – sacai x Nike Blazer Mid, kurio pagrindu tapo vieni pirmųjų Nike sukurtų kedų Blazer‘iai ir sacai x Nike LDWaffle, kurie sukurti sujungus du modelius – Daybreak ir Waffle Runner. „Išdavystės“ idėją šiuose kūriniuose atspindi tai, jog viskas panaudota du kartus – du liežuvėliai, du raišteliai, du Swoosh'ai, du padai, o „stabilumas“ atsispindi spalvose, kurios panaudotos įkvėptos retro modelių.

Devyniasdešimtųjų era alsuojantys Nike Air Heights kedai puikiai apibūdina dad-shoes stiliaus batus ir tai vieni iš tų modelių, kuriuos pavadinus sportbačiais neprašausi pro šalį. Sportbačiai, kurie tinka einant ir į sporto salę, ir į parduotuvę, ir į mokyklą, ir pas kaimyną, o jei po visų vaikščiojimų pavyks gražiai nuvalyti nešvarumus, tai nepadarys gėdos ir išėjus į miestą, kol chunky kedai ant bangos.

Taigi kuo šis modelis išskirtinis ir kodėl jį turėčiau įsigyti? Pirmasis ir turbūt svarbiausias kriterijus yra kaina. Karaliaujantis retro kedų trendas, net ir nesekantiems mados žmonėms, suteikė galimybę susikurti išskirtinį ir mados viršelio vertą įvaizdį neišleidžiant didelės sumos pinigų. Antrasis kriterijus tai panaudotos medžiagos. Juk žinote kaip jūsų tėvams svarbu pirkti odinius kedus? Oda ir dad-shoes stilius tai lyg du sinonimai ir šiuose keduose odos yra daug, kuri po savimi slepia pėdai leidžiantį kvėpuoti tinklelį. Trečiasis kriterijus tai technologijos. Nors batelių kaina neturėtų labai kandžiotis, tačiau ir juose yra panaudota viena pagrindinių Nike amortizacinių technologijų – oro pagalvė kulne, kuri leis sumažinti pėdai tenkančias apkrovas.

Nike ir oras yra lyg du neatsiejami sinonimai. Ši istorija prasidėjo dar 1978 metais, kuomet Nike pristatė pirmuosius Tailwind‘us su pade esančiu oru. Oras tuomet buvo paslėptas, jo niekas nematė, kol praėjus devyniems metams Nike jį atvėrė, sukūrę pirmuosius Air Max‘us. Nuo to laiko Nike siekė, kad oro būtų kuo daugiau, kad galėtume vaikščioti oru ir oro pagalvė kiekvienais metais didėjo. Didėjo, didėja ir didės, tačiau tuo pačiu Nike atrado ir naują požiūrį – kaip maksimaliai išnaudoti orą.

Air Max pagalvė yra lyg čiužinys, kuris suteikia minkštumo. VaporMax pagalvė yra lyg variklis sukurtas iš oro. Kad sukurtų šį variklį, Nike kompanija naudojo pėdos spaudimo žemėlapius ir tokiu būdu galėjo tiksliai nustatyti kiek oro ir kuriose vietose reikia. Taigi padas tapo nebe vientisas, kaip įprastai Air Max pagalvėse, tačiau sudarytas iš atskirų pagalvėlių ir kuomet dedamas žingsnis, kiekviena jų plečiasi didėjant slėgiui, o pėdą pakeliant, jos grįžta į pradinę padėtį atiduodamos energiją atgal. Tokiu būdu sukuriamas ėjimo oru pojūtis, o permatoma oro pagalvė sukuria įvaizdį, jog einate neliesdami žemės.

Dažnai pardavėjai jums sako, jog geriausia įsigyti tokius sportinius batelius, kurie atitinka jūsų poreikius. Jei juos perkate bėgimui – rinkitės bėgimo batelius, jei juos perkate krepšiniui – rinkitės krepšinio batelius, o jei perkate laisvalaikiui – rinkitės laisvalaikio kedus ir tik tuomet pajausite malonumą juos nešiojant. Visgi jei kedai jums daugiau nei tik eilinis apavas ir juos galite apsiauti ne tik eidami sportuoti, bet ir į verslo susitikimą, pasimatymą, šliūbą ar bet kuria kita proga, pardavėjų patarimus praleisite negirdomis ir laikydami rankose patinkančius bėgimo, krepšinio ar kitam sportui sukurtus kedus, mintyse galvosite: “Fuck patarimus, aš rinksiuosi tai, kas man gražu ir tebūnie jie nebus tokie pralaidūs orui, nebus tokie komfortiški laisvalaikio nešiojimui ar dar velniai žino kas bus, bet aš jų noriu ir juos turėsiu.”

Birželio mėnesį Kanye West dukra North West, buvo pastebėta su išskirtinu apavu, o šią savaitę buvo paskelbta, jog šie Yeezy batai pasirodys prekyboje 2020 metais. Kol kas apie juos detalesnės informacijos dar nėra, tik tiek, jog jie kol kas pristatyti tik baltos spalvos versijos bei batai pagaminti iš vientiso putų sluoksnio su skylėmis paviršiuje, dėl geresnio oro prailaidumo. Taip pat pranešama, jog jų kaina neturėtų būti aukšta bei įperkama daugeliui.

Nike įkūrėjo Phil Knight memuaruose „Shoe Dog“, prisimenama ir Nike pavadinimo atsiradimo istorija. Kuomet Onitsuka Tiger (dabar asics) nutraukė bėgimo batelių tiekimo sutartį tuometinei Blue Ribbon SportsPhil Knight ir Bill Bowerman galėjo viską pabaigti arba sukurti kažką savo. Jie pasirinko antrąjį kelią ir taip atsirado tai, ką šiuo metu mes žinome Nike vardu. Visgi kas yra galvojęs pavadinimą, tikrai žino, kiek variantų tenka atmesti, kol lieka tas vienintelis. Su Nike nebuvo kitaip. Finišo tiesiojoje buvo likę trys pavadinimai – NikeFalcon ir Dimension Six. Nors buvo pasirinktas Nike vardas, tačiau Phil Knight buvo už Dimension Six pavadinimą, todėl 2019 metais Nike išleido seriją, pagerbiančią šį jo norą bei ją pavadino D/MS/X – DimSix arba dar kitaip Dimension Six.

Nike React Presto pavadinimas nepalieka vietos spėlionėms ar interpretacijoms. Šiam modeliui sukurti panaudoti ikoniniai Presto kedai, o padas pakeistas naująja Nike technologija – React.

Nike Air Presto kedus sukūrė legendinio Nike dizainerio Tinker Hatfield brolis Tobie Hatfield ir šis kūrimo procesas užtruko net keturis metus. Viskas prasidėjo nuo naujų Nike batelių bandymų 1996 metais, kuomet Tobie juos apsiavęs nepajautė jokio malonumo – kedų šonai atvėpo, o batelis neprisitaikė prie jo pėdos. Taigi Tobie rado problemą, kurią trūks plyš panoro išspręsti, nors jo brolis Tinker, tą pačią problemą sprendė sukurdamas Huarache modelį. Visgi Huarache Tobie taip pat neatrodė idealus pasirinkimas. Jis neabejojo, jog gali padaryti geriau.

Nike ir oras yra lyg du neatsiejami sinonimai. Ši istorija prasidėjo dar 1978 metais, kuomet Nike pristatė pirmuosius Tailwind‘us su pade esančiu oru. Oras tuomet buvo paslėptas, jo niekas nematė, kol praėjus devyniems metams Nike jį atvėrė, sukūrę pirmuosius Air Max‘us. Nuo to laiko Nike siekė, kad oro būtų kuo daugiau, kad galėtume vaikščioti oru ir oro pagalvė kiekvienais metais didėjo. Didėjo, didėja ir didės, tačiau tuo pačiu Nike atrado ir naują požiūrį – kaip maksimaliai išnaudoti orą.

Air Max pagalvė yra lyg čiužinys, kuris suteikia minkštumo. VaporMax pagalvė yra lyg variklis sukurtas iš oro. Kad sukurtų šį variklį, Nike kompanija naudojo pėdos spaudimo žemėlapius ir tokiu būdu galėjo tiksliai nustatyti kiek oro ir kuriose vietose reikia. Taigi padas tapo nebe vientisas, kaip įprastai Air Max pagalvėse, tačiau sudarytas iš atskirų pagalvėlių ir kuomet dedamas žingsnis, kiekviena jų plečiasi didėjant slėgiui, o pėdą pakeliant, jos grįžta į pradinę padėtį atiduodamos energiją atgal. Tokiu būdu sukuriamas ėjimo oru pojūtis, o permatoma oro pagalvė sukuria įvaizdį, jog einate neliesdami žemės.

Istorija. Ji yra svarbiausia. Tik istorija sukuria legendas.

Kuomet išleidžiamas naujas modelis, mes apie jį norime surinkti visus faktus kaip jis buvo kuriamas, kas buvo dizainerio įkvėpimas, kokios technologijos panaudotos bei apsiavę norime juos “pajausti”. Visgi kuomet tai ką tik išleistas modelis, jis turi žavaus “kūdikio” sindromą ir net jei matomi kažkokie trūkumai, jie tampa kažkiek ignoruojami, nes gal tai tik asmeninė nuomonė, nes galbūt kitiems tai bus ne trūkumas, o kaip tik privalumas. Tad jie neturi daugumos įvertinimo ir lentynose kartais stovi išdidūs, blizgantys, su į juos nukreiptomis šviesomis bei jiems sukurtomis reklaminėmis kompanijomis. Tarsi spindintys Hummer automobiliai, važinėjantys miesto gatvėmis ir niekada nenusukantys nuo kelio.

kix art kedų galerijoje vyko 12PM by Botko rudens kolekcijos rūbų fotosesija. Kūrėja prie moteriškų suknelių, paltų ir sijonų priderino moteriškus Nike kedus, su kuriais modeliai atrodė išties ĮSPŪDINGAI!

Jei norėtumėte ir jūs pas mus galerijoje surengti savo fotosesiją, renginį ar vakarėlį - susisiekite telefonu +370 695 37882 arba el. laišku info@kixart.lt ir pasistengsime padaryti viską, jog jūsų renginys būtų išskirtinis.

Nuotraukos Saulius Ke Photography
Rūbai: 12PM by Botko
Modeliai: Laima Janusevičiutė, Miglė Teresė, Justina Krasauskaitė, Gabija Dembinskytė


Kartais pamatai ant praeivio kojų naujus kedus ir iškart norisi sustabdyti bei paklausti „Ei, koks tai modelis!? Kur juos galima įsigyti?“ – tai yra emocija, kurios siekia kiekvienas dizaineris kurdamas naują siluetą. Žinoma, tai yra labai individualu ir kas vienam sukelia norą tai turėti, kitą galbūt kaip tik atstumia, tačiau tai taip pat emocija, o žiūrint į Nike React Element 55, neabejotinai jo išvaizda nepaliks abejingų.

Daugybė Nike klasikinių modelių buvo sukurti siekiant tikslo, kad judėjimas būtų kiek įmanoma komfortiškesnis, o kuriant React Element 55 didžiausias dėmesys būtent ir buvo skirtas veikliems žmonėms, kuriuos Nike įvardija kaip kiekvienos dienos atletais, tad modelio siluetas gana sportiškas, tačiau taip pat nesunkiai derinamas prie įvairių laisvalaikio rūbų.

Chunky stiliaus kedų dinastija tęsiasi besibaigiant 2019 metų vasarai ir antrus metus iš eilės jiems karaliaujant perkamiausių kedų viršūnėse, išgirdus jog dar vienas naujas modelis bus šio stiliaus, kartais atrodo jog viskas apie juos jau papasakota ir lyg gamintojai spaudžia paskutinį lašą, vis prikeldami dar kokį nors seniai pamirštą retro modelį. Tad pirmą kartą išgirdus apie Nike ZoomX Vista Grind nebuvo didelių ovacijų, tačiau išvydus pirmąsias nuotraukas, o vėliau paėmus juos į rankas... Viskas apsivertė aukštyn kojom – dad shoes stiliaus kedai atgijo dar vieną kartą!

Tai visiškai naujas požiūris į chunky stiliaus kedus, įkvėptas prancūzų fotografo Laurent Kronental darbų, siekiant sukurti modelį, kuris būtų maištaujantis, tačiau tuo pačiu rafinuotas, sujungiantis modernumą su autentika ir tinkantis aukštajai madai bei kasdieniniam nešiojimui.

Praėjusią savaitę pas mus parduotuvėje apsilankė klientė ir uždavė klausimą – „tai kada visgi buvo sukurti pirmieji kedai?“. Nors klausimas lyg ir akivaizdus bei turėtume žinoti aiškų atsakymą, tačiau taip nebuvo ir išėjus klientei tarp mūsų užvirė diskusija ieškant atsakymo. Tad kas tie kedai ir kada jie atsirado?

Turbūt svarbiausias klausimas atsakant į pagrindinį klausimą būtų kas išvis yra kedai? Taip į šį klausimą atsako Valstybinė lietuvių kalbos komisija: „Kedai (angl. keds), tekstiliniu viršumi ir guminiais padais nebrangūs pusbačiai ir batai, atsiradę pirmiausia kaip vaikiški JAV XIX a. pab. (angl. kid – vaikas) (žr. „Aiškinamasis aprangos terminų žodynas“, Kaunas, 2014, p. 186).“ Keistas aiškinimas, dėl ko būtų galima ginčytis, tačiau visgi tai istoriškai pagrįstas apibūdinimas.

1988 metais, kino filmų režisierius Robert Zemeckis, ieškojo įkvėpimo ir idėjų filmui „Atgal į ateitį II“, kuriame jis nukelia žiūrovus beveik trisdešimt metų į priekį, į 2015 metus. Skraidantys automobiliai, hologramos ir daugybė kitų ateities vaizdinių buvo Robert galvoje, tačiau to buvo negana. Reikėjo daugiau detalių, o viena jų – kuo pagrindinis veikėjas Marty McFly bus apsiavęs? Šioje srityje daugiausiai galėjo padėti inovatyvusis Nike dizaineris Tinker Hatfield kartu su jaunu padėjėju Mark Parker.

Kuomet filmo žiūrovai ar avalynės pirkėjai mato galutinį gaminį, dažniausiai viskas atrodo taip natūralu ir dažnai net nesusimąsto kiek daug reikia pereiti kūriniui, kad jis įgautų galutinį vaizdą. Juk filme galėjo visai nebūti išskirtinių kedų, o galbūt jie galėjo būti visai kitokie ir kaip viena pirmųjų idėjų buvo skraidantys batai. Visgi Tinker ši idėja pasirodė lyg iš komiksų ir nusprendė sukurti ką nors realistiškesnio. „O jei sukurtume kedus, kurie tampa gyvi, kuomet jais apsiaunama? Jei savo gyvybę jie parodytų užsidegusiomis lemputėmis ir jie patys prisitaikytų prie pėdos? Ar nebūtų nuostabu, jei batai galėtų tai padaryti?“.

Ikoniniai modeliai iš kitų išsiskiria netik dizaino elementais ir netik dėl panaudotų technologijų ar medžiagų jie išlieka populiarūs daugybę metų. Ikonos savyje turi daug daugiau nei tik tai. Jie turi istoriją. Jie turi dvasią. Jie tampa tais, kurie lyg išmintingi seneliai pabaigė savo kovą dėl išlikimo prieš daugybę metų ir dabar gulėdami prie baseino mėgaujasi šlovės spinduliais. Jiems jau nieko nereikia įrodinėti, jie jau užsitarnavo savo puslapį istorijoje bei turi pirkėjų rodomą meilę.

Tačiau nors karalius dar gyvas, bet kam perduoti karūną jis ruošiasi iš anksto ir į ją pretenduoja ikonos pagrindu kuriami nauji modeliai. Ne išimtis ir istoriniai krepšinio kedai Nike Vandal, kurie buvo sukurti dar 1984 metais. Atmintyje jie išlikę kaip grubūs tų laikų batai, kurie nešiojami netvarkingai, o po krepšinio varžybų metami kur papuola į kampą, kad išsivėdintų iki kitų varžybų. Šios įvaizdžio detalės Vandal‘ų charakterį grūdino kiekvieną dieną kol jie tapo rūsčia legenda, kuri 2019 metais sulaukė šviesios, spindinčios ir stilingos anūkės pavadinimu Nike Vandalised.

Kuomet Marty McFly filme “Atgal į ateitį II” persikėlė laiku iš 1985 spalio 26 dienos į 2015-uosius metus ir apsiavė savaime užsiveržiančius batelius, lyg įpareigojo avalynės gamintojus, kad 2015 metais vaikščiosime su visiškai kitokiais kedais. Laikas bėgo ir daugeliu atveju atrodė, kad viskas, kas susiję su sportine avalyne jau sukurta. Keitėsi technologijos, naudojamos medžiagos, tačiau pats principas išliko tas pats – pėda kišama į batelį ir kad jis maksimaliai prisitaikytų prie pėdos, suvarstomas raišteliais. 

Batelių varstymas daugeliui žmonių lyg ir nesukelia jokio diskomforto, todėl galbūt artėjant lemtingai datai, kuomet “Back To The Future Part II” parodė tuo metu įsivaizduotą ateitį, mados ratas kaip tik sukosi ratu atgal ir vis populiaresni buvo retro serijos kedai. Taip lyg sakėme, jog jei nesame ateity, tai mes grįžtame atgal į praeitį ir džiaugiamės aštuoniasdešimtųjų - devyniasdešimtųjų kedais.

Mums kedai tai ne tik prekė kurią parduodame. Mes su jais užaugome, jie visada buvo kartu, todėl ir ši galerija įkurta tam, jog į kedus pažiūrėtume kitaip. Ne tik kaip į apavą, tačiau kaip į kūrinius. Meno kūrinius, kuriuos kurdami dizaineriai praleido daugybę valandų ieškodami sprendimų kaip sukurti ikonas nepavaldžias laikui bei leistų jaustis išskirtiniais kiekviename žingsnyje.

Kviečiame aplankyti naująją kedų galeriją (parduotuvę) kix art Kaune, adresu Pilies g. 1 (įėjimas iš Valančiau gatvės).

Jerry Lorenzo pirmą kartą pamatė Nike Air Raid kedus, kuomet dar mokėsi mokykloje ir juos apsiavęs į klasę atėjo bendramokslis. Juodos ir pilkos spalvų derinio kedai iškart atkreipė Jerry dėmesį ir tai buvo pirmieji kedai, ant kurių nesipuikavo Jumpman logo, bet prie kurių jis prisirišo emociškai ir tas prisiminimas neišblėso iki šių dienų.

“Kuomet klasioką pamačiau su Nike Air Raid kedais, niekas man nesakė, kad aš turėčiau juos mėgti ar nemėgti, niekas nesakė, kad jie yra trendiniai ar eiliniai kedai. Bet jie mane pavergė. Tai buvo dizainas, spalvos, pojūtis. Tai buvo nuoširdus jausmas “Oh my God, what is this?”. Prisimenu šią emociją ir ja vedinas, norėjau sukurti naują modelį.”

Nors Nike Air Max Limited (LTD) nėra hibridinis modelis, o kuriantis savo istoriją kaip atskiras Air Max serijos siluetas, visgi 2002 metais sukurti bėgimo bateliai savyje turi aiškiai išreikštus vyresnių brolių, tokių kaip Air Max 93 ir Air Max 90, detales.

Pirmiausiai į akis krenta didelis oro burbulas kulne, kuris pasiskolintas iš 1993 metais sukurto Air Max 93 modelio, o bato kontūruose galima įžiūrėti daugybę ikoninių Air Max 90 detalių. Dėl šių panašumų, kurie lyg apjungia ankstesnių modelių išskirtinumus, visai nenuostabu, jog Air Max LTD pamėgo daugybė žmonių visame pasaulyje ir šį paplitimą patvirtina vienas keistas, tačiau įdomus faktas, jog pagal skirtingus šaltinius, šie bateliai dalijasi 1-3 vietas pagal dažniausiai randamus batų pado antspaudus nusikaltimo vietose, kurie buvo įvykdyti Jungtinėje Karalystėje. Tad jei ieškote patogumo, reikėtų nepabijoti ir pasitikėti blogiukų pasirinkimu dėl šių kedų – juk bėgant nuo teisingumo reikalingi ypač patogūs kedai, o Air Max LTD karaliauja jų pasirinkimų viršūnėje.

Jerry Lorenzo po Nike vardu pristatęs dvi versijas Nike Air Fear Of God 1 kedų bei išleidęs Nike Air Fear Of God Raid batelius pristatė ir trečiąjį savo kūrinį, kuriuo lyg apjungė ankstesniuosius modelius bei labiau pritaikė kasdieniniam nešiojimui. Taip gimė mokasinai Nike Air Fear Of God Moc

Padą panaudojo tokį patį kaip ir ankstesniuose modeliuose, kuriame didžiausias dėmesys krenta į dvigubą suspausto oro pagalvę, o batviršį lyg išlaisvino nuo egzoskeleto ir pristatė minimalistinio dizaino versiją su dirželiu, kuris įtvirtina pėdą batelyje. Ir nors iš pirmo žvilgsnio kedas vientisas ir be didesnių detalių, tačiau priekyje esančios siūlės, jau minėtas dirželis, šone esantis sujungimas susegamas saga palengvinantis batelio apsiavimą bei gale išlindęs raištelis ir šį kasdieninį modelį paverčia išskirtiniu kūriniu, į kurį Jerry Lorenzo įdėjo visas savo idėjas, kad batelis gatvėje įsimintų kiekvienam sutiktam praeiviui.

2011 metais Jerry Lorenzo pirmą kartą apsilankė Nike būstinėje. Tuo metu jis atstovavo beisbolo žvaigždę Matt Kemp ir tikėjosi, jog galės sukurti jam skirtus vardinius kedus po Nike vardu. Tuo metu tai neįvyko, tačiau toliau nenustojo svajoti, jog vienaip ar kitaip jam pavyks sukurti kedus, ant kurių puikuosis Swooshas.

Per tą laiką jis įkūrė savo brandą „Fear Of God“, kūrė collabus su kitais sportinės avalynės gigantais, kol 2018 metais svajonė dirbti su Nike pagaliau tapo reali ir praėjus septyniems metams, per šeštosios „Fear Of God“ kolekcijos pristatymą, kuriame filmavosi ir kino žvaigždė Jared LetoJerry Lorenzo išlipo iš sunkvežimio su ne kieno nors kito, tačiau su savo vardiniais kedais Nike Air Fear Of God 1. Sunku net įsivaizduoti kokias ypatingas emocijas tai kėlė pačiam dizaineriui bei visa tai jis stengėsi perteikti batelyje.

Nuo šių metų pradžios, Kanye West sekmadieniais rengia išskirtinius pasirodymus, kuriuose grojama gospelo muzika maišyta su R&B. Tai gana slapti susibūrimai, apie kuriuos sužino tik kviestiniai svečiai, bet iš tų video, kurie paplitę internete atrodo, kad Kanye jais tiesiog mėgaujasi ir juose jis gali būti savimi be žurnalistų apsupties. Šie pasirodymai patį Kanye taip užvedė, jog liepos viduryje jis patentavo naują brandą, pavadinimu “Sunday Service” su kuriuo jis planuoja gaminti įvairius rūbus, aksesuarus bei žinoma batus. Be galo įdomu ką Kanye sugalvos su šiuo pavadinimu.

Kaip jūs įsivaizduojate sneakerhead‘ą? Turbūt būtų sunku jį apibūdinti keliais žodžiais, visgi tai skirtingi žmonės ir dėl skirtingų priežasčių tokiais tampa, bet turbūt niekas neabejotų, jog vienas skiriamųjų bruožų būtų tas, jog jis visą laiką nešioja kedus. Daugeliu atveju tai būtų tiksliai apibūdinanti detalė, bet kaip ir visur, būna išimčių. Šį mėnesį vienu didžiausiu sneakerheadu tapo Kanados investuotojas Miles Spencer Nadal, kuris kaip pats sako, kedais žavėjosi jau seniai, bet kolekcionieriumi tapo liepos pradžioje aukcione įsigijęs 99 poras rečiausių kedų už $850 000. Įspūdinga suma! O kolekcijoje galima rasti tokius modelius kaip Nike MagJordan 4 Cactus Jack, įvairius Yeezy ir daugelį kitų, tačiau tos 99 poros atrodė keistai ir lyg kažko trūktų. Kažko vieno ypač įspūdingo. 

Taip nutiko vakar per Sotheby‘s aukcioną, kuriame buvo galimybė įsigyti pirmuosius Nike kedus Waffle Racing Flat „Moon Shoes“, kuriuos 1972 metais sukūrė Bill Bowerman ir jam prižiūrint, rankomis juos pagamino trečiasis Nike darbuotojas Geoff Hollister. Bateliuose panaudotas žymusis padas, kurį Bill sukūrė „iškepdamas blyninėje“. Tokių batelių iš viso buvo pagaminta vos dvylika porų ir tai vienintelė žinoma pora, kuri nebuvo avėta. Už šiuos istorinius batelius, naujai iškeptas sneakerheadas sumokėjo net $437 500. Tai tapo brangiausiai kada nors parduoti kedai istorijoje, gerokai pralenkę anksčiau brangiausius buvusius Michael Jordan avėtus ir pasirašytus Converse kedus, kuriuos jis avėjo 1984 metais Olimpiados finalinėse rungtynėse, už kuriuos 2017 metais buvo sumokėta $190 373.

Treniruotėms skirta avalynė dažniausiai pasižymi funkcionalumu ir patvarumu, tačiau labai retais atvejais įdomiais dizaino sprendimais, kurie viliotų batelius nešioti ne tik sporto salėje, tačiau ir už jos ribų. Geriausiai tai patvirtina retro modelių perleidimais, kuomet profesionaliems sportininkams sukurti kedai, praėjus kuriam laikui, atsiduria laisvalaikio batelių lentynose. Visos didžiausios sporto šakos turi savo ikonas, tačiau treniruočių segmente kol kas žiba tik kelios žvaigždutės. Galbūt prie jų prisijungs nauja žvaigždė pavadinimu Nike Air Max Alpha Savage?

Dizaineris batelių įkvėpimo ieškojo žmogaus kūno raumenyne. Būtent dėl to jo forma primena atleto ištreniruotą kūną su giliais rėžiais ir ryškiomis detalėmis. Patyrusios akys taip pat pastebės ir kitą dizainerio įkvėpimo šaltinį – devyniasdešimtųjų Air Max serijos modelių DNR gana ryškiai parodo dizainerio pagarbą retro kedams. Nors batelis turi ypač daug detalių, bet turbūt pagrindinis akcentas, kodėl jie tokie išskirtiniai, krenta į liežuvį. Jis ypač aukštas ir sukuria modeliui išskirtinio žavesio.

2013 metais Kanye West paskelbė apie savo sprendimą palikti Nike ir pereiti pas jų didžiausius konkurentus adidas. Tai sukėlė dideles apkalbas ir daugybė žmonių visame pasaulyje tai laikė kaip egoistiško, pasipūtusio ir save gerokai pervertinančio asmens eros pabaigą.

Niekas neabejojo, jog Kanye tikrai dar kažką sukurs, tačiau tai niekaip negalės būti kažkas pritrenkiančio ir panašaus į tai, ką jis kūrė po Nike ženklu. Iš Kanye beveik du metus buvo tyla, o pasirodžius pirmosioms prastos kokybės nuotraukoms Yeezy 750 batų, visiems pirma mintis buvo WTFKanye sukūrė kažkokią nesąmonę. 

Tai tikrai buvo neįprasti batai, o jų pristatymas kolekcijoje "Yeezy Season 1" 2015 metais per New York mados savaitę sukėlė tikrą audrą. Tai nebebuvo tik batai, tai buvo visas stilius ir tai buvo aukštoji mada.

Vieni svarbiausių dizainerių Nike istorijoje, Tinker Hatfield ir Bruce Kilgore, 1991 metais suvienijo jėgas ir sukūrė vienus ikoniškiausių modelių - Air Max 180. Jie tapo pirmaisiais Air Max serijos kedais, kuriuose oro pagalvė beveik lietė žemę, tačiau nors tai buvo technologiškai labai pažangus sprendimas ir istorijoje jie paliko ryškią žymę, visgi tuo metu bateliai nesulaukė didelio susidomėjimo dėl pernelyg „dad-like“ išvaizdos. Jie neatrodė futuristiniai. 

2019 metais, kuomet hypina „dad shoes“ stiliaus kedai, Nike nusprendė, jog nėra tinkamesnio meto sugrąžinti batelius iš praeities, kurie net 90’aisiais buvo atstumti dėl pernelyg tėvukiško stiliaus. Nike negrąžino Air Max 180 modelio, bet sukūrė naują, panaudodami šio modelio geriausias savybes ir pritaikė šiems laikams. Padidėjo oro pagalvė, sumažėjo Swoosh ant šono, pasikeitė paviršius, tačiau dvasia išliko ta pati ir laikant naujuosius Air Max 200 gali jausti batelio fresh stilių ir aerodinaminį paviršių, kurį dengia net keli sluoksniai odos ir lyg visomis išgalėmis stengiasi išlaikyti vienoje formoje viduje tūnantį greitį.

Dad shoes, ugly shoes, monster shoes. Vieniems tai džiaugsmas akims, o kiti negali jų pakęsti. Kad ir kaip būtų, šio stiliaus avalynė abejingų nepalieka ir vieni iš kaltininkų yra Balenciaga Triple S.

2017 metais, sausio mėnesį, Balenciaga pristatė vyrų žiemos kolekciją, kurios metu pirmą kartą buvo galima išvysti tai, kas pakeitė ne tik aukštosios mados pasaulį, tačiau ir visos kedų industrijos vaizdą. Balenciaga Triple S pasirodė įvairių spalvų bei po pasirodymo sulaukė pačių įvairiausių komentarų, o ir kitaip būti negalėjo. Dizaineriai Demma Gvasalia ir David Tourniaire-Beauciel sukūrė modelį, kuris nuo pirmosios akimirkos tapo pasmerktas būti ikona. Tikrąja ikona, kuri atpažįstama bet kurioje aplinkoje, bet kokių spalvų ir prie bet kokio apsirengimo. 

Kodėl 2017 metais prisikėlė dad shoes stiliaus kedai? Kodėl daugybė žmonių visame pasaulyje jau kelis metus nesiskiria su masyviais snykeriais? Kodėl tobulėjant technologijoms, daugybė gamintojų atsigręžė į 90‘-uosius? Kas viso to kaltininkas?

Mada turi savybę keistis ratais vis prikeldama tai, kas atrodo seniai pamiršta. Taip nutiko ir su kedais. Po eros, kuomet populiariausi bateliai buvo minimalistinio dizaino, atėjo laikas pasikeisti. Daugybei žmonių pabodo tai kas buvo parduotuvių lentynose ir jie pradėjo ieškoti ko nors naujo. Kanye West tai pajautė ir 2017 metų rugpjūtį, visiškai netikėtai gerbėjams, pristatė naują Yeezy modelį – adidas Yeezy Boost 700.

1987 metais Nike pirmą kartą keduose panaudojo Air Max pagalvę, kuri tuo metu buvo revoliucinė ir kėlė nuostabą daugeliui žmonių. Vieni juokais, o kiti rimtai klausinėjo – „negi dabar vaikščiosime ant oro?“ Nike link šio tikslo artėjo kiekvienais metais. Kiekvienais metais oro pagalvė didėjo, plėtėsi, kol 1997 metais pagamino pirmuosius kedus su oro pagalve esančia per visą padą. Tuo metu atrodė, jog siekti daugiau nėra ko ir lubos pasiektos – mes turime galimybę vaikščioti oru! Visgi Nike nesustojo ir toliau stebino savo išradingumu, kol 2019 metais pristatė pačią didžiausią oro pagalvę. Dabar tikrai galime sakyti, jog turime galimybę pajausti visus oro amortizacijos teikiamus malonumus. Oras ir Nike tapo tikrais sinonimais.

Feet You Wear technologija sukurta išradėjo Frampton Ellis, kurios tikslas sukurti padą, kad sumažintų traumų tikimybę atkartojant kuo natūralesnius pėdos judesius. Jis sukūrė išskirtinės išvaizdos platesnį ir arčiau žemės esantį padą, kurį adidas naudojo kuriant turbūt vienus įsimintiniausius krepšinio kedus, kurie buvo gaminami amžių sandūroje. Kobe Bryant tuo metu buvo adidas priklausantis krepšininkas ir jo linija pasižymėjo bateliais su šia technologija, tačiau vienas modelis atgulė į užmarštį ir net didžiausi Bryant gerbėjai turbūt neprisimena jo trečiųjų po adidas vardu nešiotų kedų – KB III.

Juos prisiminė Kanye Westadidas Yeezy 500 dizaineris, kuris kurdamas trendus, atsigręžė į praeitį ir pastebėjo neįprastus tam metui, didelio ir išskirtinio pado Kobe vardinius kedus. Batelių padas buvo toks išskirtinis, jog jis jų net nekeitė. Jie visiškai atitiko dad shoes stiliaus kedų atgimimo įvaizdį, tad jie tapo pirmaisiais Yeezy serijos kedais, kuriuose nėra panaudota Boost technologija. Batviršis pritaikytas prie išskirtinio pado, ant kurio matomos ryškios siūlės bei keli sluoksniai medžiagų puikiai simbolizuoja devyniasdešimtųjų chunky avalynės stilių.

Prekių dizainerė, inžinierė, vystytoja ir vadybininkė. Keturios skirtingos moterys, lyg draugės iš serialo „Seksas ir miestas“, suvienijo jėgas, kad moterims sukurtų išskirtinius laisvalaikio batelius. Dirbant keturiese prie vieno dizaino, tampa svarbu ne tik sugebėjimai bei vizijos, tačiau ir darbas komandoje, atsižvelgimas į kitų nuomonę taip pat savo nuomonės apgynimas. Šie bateliai pirmiausiai tuo ir išsiskiria, jog jie sukurti bendradarbiaujant skirtingų specialybių žmonėms, su skirtingomis patirtimis ir skirtingais norais. Šį keturių asmenybių bendrą kūrinį pažymi keturi taškeliai esantys ant kulno.

Batelių dizainerės norėjo sukurti modernius kedus su kiek įmanoma didesne oro pagalve. Turint tikslą, kilo daugybė klausimų kaip tai įgyvendinti: „kaip turėtų atrodyti kulnas, kaip oro pagalvė paveiks batelio išvaizdą ir kaip sukurti kedus tokius, kad bateliai atrodytų gražiai, bet ne masyviai?“ užduodant klausimus, kūrėjos po truputį atrado atsakymus. Oro pagalvę, kurią parinko panašią į pirmųjų Air Max‘ų, uždarė kulne po permatoma plokštele, kuri suteikė bateliui elegantišką išvaizdą bei išskirtinumą. Nors dizainerės batelio padą sukūrė didelį ir storą, tačiau jis išliko minimalistinis bei turintis lengvumo pojūtį. 

Nike Cortez… Bateliai, kurie atsirado anksčiau nei pati Nike kompanija. Bateliai, nuo kurių prasidėjo Nike istorija.

Prieš Nike buvo Blue Ribbon Sports, kurią įkūrė Phil Knight kartu su bėgimo treneriu Bill Bowerman. Ši jauna kompanija prekiavo Japonijos gamintojo Onitsuka Tiger bėgimo bateliais, o kadangi Bill norėjo viso ko geriausio savo treniruojamiems atletams ir vienam iš pagrindinių bėgikų patyrus traumą, jis suprato, kad daugelis tuometinių bėgimo batelių neturi pėdos arkos apsaugos, tad atsižvelgdamas į tai, sukūrė naują batelio dizainą, kurį nusiuntė Onitsukai į Japoniją. Bateliai buvo sukurti greičiui – aerodinaminis paviršius ir per visą padą esančios skirtingo kietumo EVA putos, tarsi atspindėjo Bill mėgiamą frazę – „tigras geriausiai medžioja kuomet yra alkanas“. Baltos, raudonos ir mėlynos spalvų derinio bateliai buvo sukurti aukščiausių rezultatų trokštantiems bėgikams.

Praėjus dešimčiai metų po paskutinio Michael Jordan iškovoto NBA čempiono žiedo, Nike įamžino visus jo, kartu su Chicago Bulls komanda iškovotus, šešis čempiono titulus, pristatydami hibridinius laisvalaikio batelius Jordan 6 Rings. Nors nėra žinomas konkretus dizaineris, kuris tai sukūrė ir nuopelnai priskiriami visai Jordan dizainerių komandai, tačiau turbūt tai vienas geriausių įamžinimų, kokį tik galėtų sukurti avalynės gamintojas.

Prisimindami titulus bei atkreipdami dėmesį į kokius batelius tuo metu Michael avėjo, dizaineriai paėmė iš visų batelių po detalę ir iš jų sudėjo vieną, naują modelį, kuris buvo pristatytas 2008 metais.

Ką bendro turi meksikietiški sandalai ir vandenlenčių batai? Juos sudėjus gauname Nike Air Huarache. Neskamba viliojančiai? Bet jų istorija ir nebuvo sviestu teptas kelias, todėl juos puikiai galima apibūdinti posakiu „from zero to hero“.

Tinker mėgo slidinėti ant vandens bei per vieną iš tokių pasislidinėjimų atkreipė dėmesį į slidžių batus. Gaminant įprastus sportinius ar laisvalaikio kedus tenka dirbti su medžiagomis, iš kurių nė viena neprisitaiko prie skirtingų žmonių pėdų ir dėl to ne visi žmonės gali pajusti įsigytų batelių komfortą. Neoprenas, naudojamas gaminti vandens sporto batams, apgaubia bet kokios formos pėdas. Tinker iškart pajautė įkvėpimą ir grįžęs į studiją nupiešė pirmąjį siluetą.

Kuomet Onitsuka Tiger nutraukė sutartį su Blue Ribbon Sports kompanija, jos įkūrėjams Phil Knight ir Bill Bowerman reikėjo pasirinkti – arba nukeliauti į užmarštį, arba atsitiesti ir sukurti kažką didelio. Jie pasirinko ir taip gimė Nike

Nors pirmaisiais bateliais po Swoosh ženklu tapo futbolui skirti batai, bet jie nebuvo tas modelis, kuriuo kompanija galėtų didžiuotis, tad pirmuoju Nike atskaitos tašku laikoma Phil Knight kelionė į Japoniją, kurioje jis užsakė pirmuosius modelius – teniso batelius Wimbledon ir Forest Hill, krepšinio kedus Blazer ir Bruin bei bėgimui skirtus batus MarathonOboriBostonFinlandWelt-Flyte ir žinoma Cortez.

Modelis, kuris išgelbėjo Jordan Brand. Modelis, kuris padėjo išlaikyti Michael Jordan pas Nike.

Galbūt buvęs Michael nusistatymas prieš Nike dar prieš jiems pasirašant sutartį, o galbūt buvo ir kitų priežasčių, tačiau Nike ir Michael santykiai pirmuosius du metus nebuvo lengvi. Michael turėjo priekaištų pirmajam modeliui, dar daugiau jų pažėrė ir antrajam, tad artėjant prie trejų metų sutarties pabaigos, šis modelis galėjo viską pabaigti arba ištraukti.

“Jailwinds”. Taip buvo vadinami šie blogiukai prieš daugiau nei dvidešimt metų bei yra kelios versijos iš kur kilo šis pavadinimas.

Nike Air Max Tailwind IV pristatyti 1999 metais, kurie jie yra tęsinys pirmųjų Tailwind'ų, kuriuose Nike pirmą kartą panaudojo oro pagalvę dar 1978 metais. Jie buvo tokie technologiškai nauji, tokie populiarūs, jog daugiau nei dešimtmetį prie šios batelių serijos niekas nelindo ir tik devyniasdešimtųjų pradžioje Nike sukūrė antrąjį Tailwind modelį su Air Max pagalve. Nors Air Max Tailwind IV žymimi kaip ketvirtieji serijos bateliai, visgi dėl skirtingo numeravimo, jie yra šeštasis modelis po šiuo pavadinimu.

Kuomet esi fresh kid, seki tendencijas, bet tas retro dad shoes hype atrodo kiek per daug. Norėtųsi ko nors šviežio, naujo, bet ir nesinori atsilikti nuo mados. Nike supranta tave ir skuba į pagalbą, serviruodama geriausių du tūkstantųjų kedų savybių įkvėptą, tačiau su šių laikų modernumu sulietą, Nike Zoom 2K modelį.

Modelis, kuris pirmą kartą pristatytas 2018 metų pabaigoje, iš pirmo žvilgsnio atrodo lyg iš praeities grįžę krepšinio kedai. Pirštus dengiantis odos (arba sintetikos, priklausomai nuo modelio) gabalas, kuris išraižytas taip, kad žiūrint iš viršaus, lyg demonstruoja iškeltą vidurinį pirštą, suteikdamas netašyto grubumo, taip būdingo praėjusiems laikams. Maži, tačiau ryškūs Swoosh’ai, įvairios raižytos detalės ir aiškiai matomi apsiuvimai tarsi simbolizuoja viską, kas buvo taip populiaru šio ir praėjusio amžiaus sandūroje.

Turbūt niekas nepaprieštarautų, jog Kanye West diktuoja madas. 2017 metais jam pristačius adidas Yeezy Boost 700 iškart tapo aišku, jog kedai taps masyvesni, atsiras daugiau detalių ir atgims viskas, kas seniai pamiršta.

Taigi visai nenuostabu, jog 2018-ieji tapo back to 2k metais. Šiais metais daugybė brandų, nuo pačių mažiausių iki pačių didžiausių, pristatė savo kedų modelius, kuriuose ypač jaučiamas du tūkstantųjų vibe. Žinoma, šioje bangoje ryškiu banginiu tapo Nike, kuri nusprendė atgaivinti turbūt vieną ikoniškiausių tų laikų dad shoes modelį – Nike Air Monarch

Daugybei sneakerheadų visame pasaulyje egzistuoja vienintelis gamintojas - Jordan Brand, o šio vardo nebūtų be vieno geriausių krepšininkų istorijoje Michael Jordan.

Kuomet 1984 metais Michael Jordan trečiuoju šaukimu NBA naujokų biržoje pasirinko Chicago Bulls komanda, Nike dėjo visas pastangas, kad pasirašytų sutartį su šiuo jaunu talentu. Visgi pats Michael labiau domėjosi adidas ir Converse gamintojais, kurių kedus avėjo žaisdamas koledže. Nike tai netrikdė ir nestabdė net tai, jog Michael atvirai sakė, jog nemėgsta Nike gaminamos avalynės. Jam Nike batai atrodė per storo pado, su kuriais neįmanoma jausti krepšinio aikštelės parketo. Nike pažadėjo, jog sukurs visą brand apie jį ir avalynė bus tokia, kokios tik jis norės. Po ilgų derybų, Nike pasiekė savo – Michael Jordan tapo Nike veidu ir tai tapo diena, kuri iki šiol keičia visą kedų kultūrą.

Bateliai, kurie turi „bad boys“ reputaciją, kurie nesiskaito su kitais, kurie spinduliuoja pasitikėjimą savimi ir kurie nepaklūsta jokioms taisyklėms. Tokį įvaizdį šis modelis įgavo per daugiau nei dvidešimt metų, tačiau ironiška, jog jie gimė dizainerio Sean McDowell galvoje visiškoje ramybėje, gulint Floridos paplūdimyje po palme ir stebint kaip šviesų dangų pasiglemžia vakaro tamsa.

Sean McDowell Nike kompanijoje įsidarbino 1997 metais ir iškart pradėjo dirbti prie projekto, skirto sukurti bėgimo batelius didžiausiai sporto prekių parduotuvei Foot Locker. Projekto darbinis pavadinimas buvo „dangus“, tad vos išgirdęs šį žodį, Sean iškart prisiminė vakarą praleistą gulint po Floridos palme bei nieko nelaukęs nupiešė pirmąjį eskizą.

Geri dizaineriai, inovatyvūs sprendimai, kritikų aukšti vertinimai ir klientų susidomėjimas negali garantuoti, jog batelis bus sėkmingas. Net ir sukūrus nepriekaištingą dizainą, modelio pristatymo laikas bei daugybė kitų niuansų gali nulemti batelio sėkmę ar nesėkmę. Negalima pristatyti per anksti – rinka nesupras naujovės, o pristačius per vėlai – nebus susidomėjimo. Negalima pristatyti ir per daug inovatyvaus bei per daug iššaukiančio, tačiau taip pat negalima pristatyti ir per mažai naujovių – vienu ir kitu atveju dizainas gali susilaukti palaikymo, tačiau tai netaps trendu. Tad kaip šiais laikais sukurti modelį, kuris išsiskirtų iš daugybės kitų, būtų išskirtinis ir iškart taptų geidžiamas pirkėjų? Į šį klausimą turbūt geriausiai galėtų atsakyti adidas NMD batelių dizaineris Nic Galway.

Po adidas vardu 2015 metais pasirodė pirmieji Kanye West kurti bateliai adidas Yeezy Boost 750. Tai buvo „hate it or love it“ metas. Modelis buvo ypač prieštaringas ir nepanašus į nei vieną kitą, todėl apie juos buvo kalbama daug ir ypač plačiai. adidas su Kanye West pradėjo diktuoti avalynės madas ir adidas šios paukštės neplanavo paleisti, tad tai buvo ypač tinkamas metas pristatyti dar vieną naują modelį – adidas NMD. Su šiais bateliais adidas dar kartą sukrėtė rinką.

Stambios detalės, agresyvi išvaizda ir didelė oro pagalvė kulne - tai išskirtiniai bruožai, kurie Nike Air Max 93 batelius išskiria iš visų kitų modelių.

Nike skyrė ypač didelį dėmesį oro pagalvei ir kiekvienais metais ji didėjo bei Air Max 93 (arba Air Max 270, kaip jie buvo vadinami išleidimo metais) tapo ypač svarbūs šiai amortizacinei technologijai. Šiuose bateliuose ji užpildė visą kulną ir tai buvo revoliucija, suteikusi impulsą toliau didinti orą sekančiuose modeliuose. Ši oro pagalvė save „išlaisvino“. Ji nebebuvo suvaržyta rėmais ir jai nebereikėjo papildomo palaikymo iš kraštų. Visgi kas šių batelių dizainerį Tinker Hatfield įkvėpė taip atidengti oro pagalvę ir kaip technologiškai tai buvo išspręsta?

„Visada norėjau sukurti kažką, kas būtų nepavaldu laikui ir iškart atpažįstama“ - apie Tennis HU kolekciją kalba jų dizaineris Pharrell Williams.

1964 metais, prancūzų tenisininkui Robert Haillet, adidas sukūrė teniso batelius, kuriuos pavadino jo pavarde, o kedai pasižymėjo ypač minimalistiniu dizainu. 1971 metais Robert paskelbė apie karjeros pabaigą ir adidas ieškojo naujos teniso žvaigždės, kuri perimtų Robert‘ui sukurtų batelių nešiojimą. Tinkamiausiu kandidatu tapo kylanti teniso žvaigždė Stan Smith. Per ilgą tenisininko karjerą, Stan laimėjo daugybę apdovanojimų ir tapo teniso legenda, tačiau net visi sportiniai pasiekimai tapo mažiau prisimenami nei bateliai, su kuriais jis žaidė. adidas tik 1978 metais oficialiai Haillet kedus pervadino į Stan Smith, nors to meto daugybė Stan gerbėjų, dar prieš oficialų pervadimą, jo avėtus kedus vadino adidas Stan Smith.

Jaunas dizaineris, Sergio Lozano, kuris prieš įsidarbindamas Nike, svajojo tapti architektu ir tikėjosi, jog šioje kompanijoje tik įgaus patirties ir neužsibus ilgiau nei kelis metus, dirbo prie teniso, treniruočių ir ACG kategorijų prekių, kuomet sulaukė kvietimo tapti pagrindiniu dizaineriu, kuriant pagrindinius Nike bėgimo batelius. Sergio nebuvo bėgikas ir apie bėgimą žinojo tik tiek, kiek matė bėgiojančius žmones pro langą. Visgi tai ir buvo viena priežasčių, kodėl Nike jį pasirinko. Devyniasdešimtųjų viduryje Nike krepšinio kategorija tiesiog boomino, o bėgimo avalynė traukėsi į šešėlį. Bėgimui reikėjo naujų idėjų, naujų žmonių ir nematytų konceptų, kad vėl primintų apie save. Jiems reikėjo žmogaus, visiškai nesusijusio su šiuo sportu, kad sukurtų kažką naujo ir nematyto.

Nors Sergio turėjo visišką laisvę kuriant naujo modelio išvaizdą, tačiau jis tai taikė prie jau pagaminto pado su kulne esančia didele oro pagalve bei pirmą kartą atsiradusiu oru batelio priekyje. Vien padas kėlė dideles emocijas kūrybinei komandai ir norėjosi sukurti kažką ypatingo.

Dažnai nustembame išgirdę, jog vienas ar kitas mums patinkantis kedų modelis skaičiuoja jau ne pirmą dešimtmetį, tačiau vis dar atrodo fresh lyg ką tik sukurtas jauno vizionieriaus dizainerio. Tokie modeliai dažniausiai turi gavę laiko patikrintus įvertinimus ir vadinami ikonomis. Visgi jei mus stebina dizainai, kurie buvo kurti prieš dvidešimt, trisdešimti ar net keturiasdešimt metų bei vis dar atrodo šiuolaikiškai, tai kokie vizionieriai turėjo būti Marquis Mills Converse ir Charles "Chuck" Taylor, kurie prieš šimtmetį sukūrė kedus ir jie vis dar nešiojami iki šių dienų bei be jokių abejonių bus nešiojami ir po mūsų?

1891 metais James Naismith sukūrė krepšinio žaidimą, kuris sparčiai populiarėjo, tačiau krepšininkai neturėjo tinkamos avalynės, todėl sportavo su batais kokie pakliūdavo. Žinoma, tuometinis žaidimas nė iš tolo neprilygo tam, ką matome šiuo metu, tačiau net ir primityvus žaidimas su kamuoliu, neturint tinkamos avalynės, neleido siekti geresnių rezultatų bei didino traumų riziką.

Šiais laikas žodis "ikona" vartojamas labai dažnai ir ne visada tai būna tiesa, visgi kalbant apie Nike Air Force 1 batelius ir nepaminėti žodžio "ikona" būtų tiesiog nuodėmė. Tai tikra IKONA tarp visų IKONŲ.

Šiuos batelius sukūręs dizaineris Bruce Kilgore įkvėpimo sėmėsi iš hiking batų ir kaip bebūtų keista (o gal kaip tik ne?) tai buvo pirmas jo prisilietimas prie krepšinio kedų. Pirmas bandymas ir dizaineris sukūrė tai, kas ant mūsų kojų nuo 1982 metų iki dabar, o batelių populiarumas ne tik nemažėja, tačiau išlieka tarp pačių perkamiausių. Kas gi šiuos batelius padarė tokius įsimenamus ir nepavaldžius laikui?

Converse All-Star bateliai ilgą laiką dominavo krepšinyje, kol po truputį pradėjo augti nauji gamintojai kupini ryžto nuversti karalių nuo sosto. Converse teko konkuruoti, o jų vis dar gaminami medžiaginiai krepšinio bateliai pradėjo atrodyti pasenę, lyginant su odiniais jaunųjų konkurentų modeliais. 

Tai turbūt geriausias pavyzdys kaip konkurencija padeda tobulėti ir vartotojai iš to pajaučia didžiausią naudą. Net penkiasdešimt metų, kol nebuvo kitų gamintojų, Converse gamino vieną ir tą patį All-Star modelį. Visi krepšininkai, metai iš metų, žaidė su tais pačiais bateliais, o tik atsiradus naujiems gamintojams, iškart viskas pradėjo keistis. Medžiaginius batus pradėjo keisti oda ir kas mums šiais laikais atrodo taip įprasta, tuo metu buvo ypač nauja ir technologiškai pažangu. 1970 metais Converse pristatė pirmuosius Converse All-Star krepšiniui skirtus batelius pagamintus iš odos, o 1974 metais iš verstos odos. Krepšininkams atsirado pasirinkimas su kokia avalyne žaisti.

"Mano nuomone, Air Max 90 "Infrared" yra geriausias kada nors išleistas kedų modelis" - taip pasakytų daugybė tikrų sneakerheadų

Nike Air Max 90 arba Nike Air Max III, kaip jie buvo vadinami iki pat 2000 metų, istorija prasidėjo 1990 metais, o pagrindinis dizainerio tikslas buvo sukurti bėgimo batelius su dar daugiau oro nei prieš tai buvusiuose modeliuose Air Max I ir Air Max Light. Oro atsirado daugiau, visgi tik dėl to šie bateliai nebūtų susilaukę turbūt labiausiai ikoniškų batelių titulo. Galima nuimti Swoosh nuo batelio šono, nuo galo ar nuo liežuvio, netgi galima uždėti kitą logotipą ar batelį nuspalvinti kitomis, neįprastomis spalvos, bet jo forma visada sufleruos, jog tai Tinker Hatfield kūrinys - Nike Air Max 90. Tai tikros ikonos pavyzdys.

Tik moterims sukurti bėgimo bateliai, kurie pirmą kartą pasirodė 1993 metais. Kaip dažnai nutinka, kas prieš keliasdešimt metų buvo naudojama profesionalių sportininkų, šiais laikais tampa patogiais laisvalaikio kedais.

Nike Air Max 97 sukūrė dizaineris Christian Tresser, o pirmą kartą bateliai debiutavo 1997 metų rudenį. Kadangi šie bateliai atrodė kaip atkeliavę iš ateities, todėl galbūt tai ir įtakojo gandus, jog dizaineris šių batelių įkvėpimo sėmėsi iš Japonijoje važinėjančių greitųjų traukinių. Visgi tai nebuvo tiesa, o kurdamas išskirtinės išvaizdus batelius, Christian daugiausiai stebėjo gamtą ir todėl batelio paviršius primena lyg nuvilnijusias bangas, kuomet į vandenį nukrenta lietaus lašas.

Kitas dizainerio idėjų objektas buvo kalnų dviračiai ir ant jų esančios metalinės detalės, dėl ko pagrindinė šio modelio spalva tapo sidabrinė ir ją imta vadinti "sidabrine kulka", kas dar labiau pakurstė gandus apie dizainerio idėjas pasisemtas iš greitųjų traukinių, tačiau paaiškinimas buvo paprastas - "sidabrinė kulka" skamba nepalyginamai geriau nei "sidabrinis dviratis".

Kovo 26 diena daugybei žmonių visame pasaulyje niekada nebebus tik dar viena eilinė diena. Šią dieną gimė legenda ir šią dieną visa kedų bendruomenė pažymi apsiaudami gražiausius Air Max kedus. Šią dieną mes žinome kaip Air Max Day. Visgi nuo ko viskas prasidėjo ir kodėl mums tai svarbu?

1987 metais oro pagalvė nebuvo naujiena, o buvusio NASA inžinieriaus Frank Rudy sukurtą technologiją Nike naudojo beveik dešimtmetį, tačiau visi žinojo jog ji yra, bet niekas jos nematė. Nors Nike augo ir tuo metu jau užėmė net 50% JAV rinkos, visgi kompanija susidūrė su inovatyvumo stoka. Pardavimai augo iš inercijos, tačiau bėgimo bateliai nebebuvo tokie fresh kaip anksčiau. Klientai laukė kažko naujo.

Neišeik iš parduotuvės, nešdamasis batelius dėžėje. Apsiauk juos. Pasirink ilgiausią kelią namo ir tikrai nepasigailėsi. Taip Nike pristatė Internationalist bėgimo kedus, su kuriais Alberto Salazar laimėjo New York maratoną ir kelios dienos po šios pergalės, Nike pristatė savo pirmąją televizijos reklamą, kurios svarbiausiu akcentu tapo Alberto kertama finišo juosta.

Visa tai vyko 1982 metais, o Internationalist kedus avėjo daugybė profesionalių sportininkų ilgų distancijų bėgimui. Batelių komfortas jiems leido ilgai būti vienais pagrindinių bėgikų pasirinkimų, tačiau kaip visuomet nutinka – atsiranda technologiškai pažangesni modeliai ir senesnieji užleidžia savo pozicijas. Internationalist ne išimtis, tačiau tik išskirtiniai kedai atgyja iš naujo laisvalaikio kedų kategorijoje. Šį modelį greit pamėgo daugybe žinomų žmonių, o po pasirodymo filme „The Breakfast Club“ tapo legenda, kuri tęsiasi iki šių dienų.

Nike Air Max Command, pasirodęs 2011 metais, netapo bomba ir iki šiol tyliai tūno daugybės kitų populiaresnių brolių Air Max'ų šešėlyje. Visgi nebūtinai turi būti gražiausias vaikas šeimoje, kad rastumei tave suprantančius. Retro stilius su keletu medžiagos sluoksnių perdengimų, neslepiamos siūlės, ryškus Swoosh ir žinoma didžiulis Max oro burbulas kulne, leidžia šiam modeliui mėgautis ramybe ir be didelio hype atrasti vis naujas ir naujas pėdas ieškančias ko nors naujo ir nestandartinio.

Kad taptumei atletu, kurio vardinius batelius išleidžia Nike, turėtumei būti ne tik pirmo ryškumo žvaigždė, tačiau taip pat sportas kuriuo užsiimi, turėtų traukti minias sirgalių. Krepšinis ar futbolas nuo senų laikų buvo tie sportai, kurie traukė kompanijas atverti pinigines ir ieškojo būdų kaip prisivilioti geriausius sportininkus avėti jų gaminama produkcija. Į riedlentininkus retai kas kreipė dėmesį ir jie dažnai buvo vertinami kaip žmonės, neturintys krypties gyvenime, gyvenantys šia diena ir nekenčiantys komandinių sportų, kadangi pagal juos, jie žlugdo žmogaus individualumą. Vieni į kitus žiūrėjo iš skirtingų perspektyvų, o kadangi riedlentininkų mažiau, jie tapo išsišokėliais, nepritampančiais prie visuomenės ir keliančiais problemas. Su jais nenorėjo dirbti didžiausi gamintojai, jie nebuvo populiarūs ir jais domėjosi tik maža žmonių grupė, tad skeiteriams nebuvo gaminama ir speciali avalynė, kol 1985 metais, krepšininkas Michael Jordan, per batus suvienijo šias dvi skirtingas žmonių grupes.

Pagaminus per daug pirmųjų Jordan batelių, domėjimasis jai slopo ir tapo vis sunkiau juos parduoti, todėl kainos pradėjo mažėti ir daugybė jų atsirado išparduotuvėse, kuriose kaina tesiekė $20. Plonas padas, leidęs Jordan‘ui jausti aikštės parketą, skeiteriams taip pat leido jausti riedlentę ir bateliai greitai pradėjo populiarėti tarp riedlentininkų, o vėliau tokie patys populiarūs tapo ir Nike Dunk krepšinio kedai.

“Mes nugalėjome!” – po mūšio prie Maratono, keturiasdešimt kilometrų atbėgęs į Atėnus, karys Filipidas tik pranešęs apie atėniečių pergalę prieš persus, krito negyvas. Šiais laikais šią legendą atkartoja kiekvienas bėgikas įveikdamas maratono distanciją. 

Praėjus beveik dviem su puse tūkstančio metų, prieš Barselonos Olimpines žaidynes, Nike šią istoriją atgaivino pristatydama ilgiems nuotoliams skirtus bėgimo kedus Pegasus 92. „Jei Filipidas būtų avėjęs batus, jis būtų pasirinkęs Air Pegasus“ – skelbė reklaminės žinutės. Nors batelių dizaino dauguma detalių pasiskolintos iš ypač populiarių 1989 metais pagamintų Pegasus kedų, tačiau pagrindinis dėmesys skirtas komforto suteikimui ir būtent dėl jo, Nike taip užtikrintai naudojo šį reklaminį šūkį. Batelius išties pamėgo daugybė sportininkų, o Olimpinei JAV komandai skirti balta/raudona/tamsiai mėlyna/auksinė spalvų derinio bateliai tapo atpažįstami visur bei nutiesė jiems tiesų kelią į laisvalaikio kategoriją, kurioje jie populiarūs iki šių dienų.

Pirmą kartą pristatyti 1985 metais, šie bateliai puikiai atspindi erą, kuomet pasaulis dar tik laukė pasirodant Air Max pirmojo modelio. 

Nike Air Vortex sukurti bėgimui ir pasižymi lengvumu bei stabilumu. Jie sulaukė ypač didelio pripažinimo bėgimo entuziastų tarpe ir ilgą laiką nedingo nuo lentynų, o taip pat ne kartą buvo perleisti iš naujo kaip laisvalaikio bateliai, kuriuos ypač mėgsta siauresnio kedų stiliaus mėgėjai.

Turbūt niekas nesiginčys, jog 2018 metai buvo prisikėlimų metai. Tiek daug prikeltų modelių, jog nei vienais metais anksčiau nėra to buvę. Kai kurie iš jų nieko nestebina ir atrodo kaip tikri dad shoes tipo kedai, o apie kitus galėtume drąsiai sakyti, jog tai naujai sukurtas modelis ir vėliau nustembame išgirdę, jog tam dizainui jau keliasdešimt metų. Pastarųjų gretoms galime drąsiai priskirti Nike Air Skylon II.

Skylon II pirmą kartą buvo pristatyti 1992 metais. Jie sekė bėgimo batų „tėvo“ Bill Bowerman tradicijomis kuriant patogius ir kokybiškus kedus, kurie padėtų atsiskleisti geriausioms bėgikų savybėms. Nike Air Skylon II sukurti taip, kad tai būtų tinkamiausias bėgimo batelis bėgikams, turintiems vidutinę pronaciją ir supinaciją (bėgikams svarbūs terminai renkantis batelius, nurodantys pėdos ypatumus). Nors tuo metu ypač boomino Air Max oro pagalvės, šiam modeliui Nike sukurti panaudojo paslėptą AIR pagalvę, dėl kurios bateliai tapo šiek tiek lengvesni ir arčiau žemės. Su jais bėgiojo daugybė bėgikų, tačiau kaip dažnai būna, visi modeliai negali išlikti per amžius, todėl praėjus kuriam laikui, gamyba buvo nutraukta ir pirmą kartą atgaivinta tik 2018 metais, kaip laisvalaikio kedų modelis.

Pirmą kartą išleisti tuo metu, kuomet savo erą pradėjo Nike Air Max 90Nike Air Span II buvo žymiai tylesni nei Air Max serijos modeliai, tačiau kaip kartais būna, tyli kiaulė gilią šaknį knisa, taip ir šis batelis tyliai, bet užtikrintai tuo metu rado savo gerbėjų, kurie ieškojo lengvumo, patogumo ir modernumo. Visa tai galėjo ir vis dar gali pasiūlyti šie bateliai, kuriuos naujam gyvenimui Nike prikėlė 2018 metais, suteikdami galimybę naujajai kartai pajusti tikrą klasiką ant savo kojų.

Originalūs Span II buvo skirti bėgikams, o naujai prikelti kedai, su nedideliais pakeitimais, kurie vistiek leidžia pajusti devyniasdešimtųjų dvasią, rekomenduojami nešioti laisvalaikiui.

2017 metų pabaigoje, kuomet adidas pristatė Prophere modelį tiesioginės transliacijos metu iš trijų Europos miestų – Berlyno, Londono ir Paryžiaus, dizaineris Nic Galway sakė: „Su šiuo modeliu, mes norime sujungti devyniasdešimtųjų masyvių kedų stilių ir grubų grožį su šių dienų modernumu. Paėmėme provokuojantį ir bekompromisį stilių iš buvusios eros ir sukūrėme naują, bet praeičiai rodantį pagarbą modelį“.

Grubus masyvumas šiame batelyje tikrai jaučiamas ir juose didžiausias dėmesys krypsta į įspūdingo dydžio padą su ryškiais kontūrais, kurie batelių savininką tikrai išskirs iš minios. Batviršis atspindi dizainerio siekį sujungti dvi eras – be ryškaus pado, matomos ryškios adidas juostos šonuose, o po jomis slepiasi vientiso audinio viršus, kuris Prophere paverčia „kojinių“ tipo modeliu (kuomet batelis apsiaunamas lyg kojinė).